Klienci naszego banku mogą już skorzystać ze wsparcia określonego w moratorium sektora bankowego (tzw. moratorium pozaustawowe). Obejmuje ono możliwe odroczenie terminu spłat kredytu lub przedłużenie umów o produkty odnawialne, takie jak kredyty w rachunku, czy karty kredytowe. Wsparcie dotyczy zarówno klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych.
Rozwiązania pomocowe dla klientów
Wsparcie przeznaczone jest dla tych klientów naszego banku, którzy ponieśli szkody majątkowe, utracili pracę lub główne źródło dochodu w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. W przypadku osób, które mają w banku kredyt, odroczenie spłat będzie możliwe, kiedy miejsce zamieszkania lub miejsce położenia nieruchomości znajduje się na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej. Analogicznie w przypadku przedsiębiorstw: działalność gospodarcza kredytobiorcy wnioskującego o wsparcie powinna być prowadzona na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej.
Ważne, żeby klient, który chce wnioskować o wsparcie, nie miał opóźnień w spłacie kapitału lub odsetek dłuższych niż 30 dni.
Klientom, którzy zostali poszkodowani w skutek powodzi, nasz bank może:
- odroczyć (tzn. zawiesić) raty kredytu, do 3 rat przez okres do 3 miesięcy,
- zawiesić raty kapitałowe lub kapitałowo-odsetkowe,
- przedłużyć umowę karty kredytowej czy kredytu w rachunku na okres do 3 miesięcy
- rozłożyć zawieszone raty w ramach dotychczasowego okresu kredytowania (klientom indywidualnym) lub wydłużyć okres kredytowania o okres, na który spłata została odroczona (klientom instytucjonalnym),
- wydłużyć termin ostatecznej spłaty kredytu do 3 miesięcy (klientom instytucjonalnym).
Działaniami pomocowymi objęte są następujące kredyty:
- w przypadku klientów instytucjonalnych: kredyt przeznaczony na finansowanie działalności gospodarczej, rolniczej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaną działalnością rolniczą) lub agroturystycznej (wyłącznie w zakresie produktów powiązanych z wykonywaniem tej działalności) lub kredyt na finansowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (dotyczy Wspólnoty Mieszkaniowej), kredyt w karcie kredytowej, kredyt w rachunku;
- w przypadku klientów indywidualnych: kredyt gotówkowy, kredyt ekologiczny, kredyt mieszkaniowy, kredyt w karcie kredytowej, inny kredyt ratalny, kredyt w rachunku.
Pomoc dotyczy kredytów, których bank udzielił nie później niż do 16 września 2024 r.
W przypadku klientów instytucjonalnych wsparcie obejmuje co do zasady małe i średnie przedsiębiorstwa. Średni przedsiębiorca, aby skorzystać z pomocy, dodatkowo powinien mieć zdolność kredytową na koniec 2023 r., a na dzień złożenia wniosku nie może być prowadzone wobec niego postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne, egzekucyjne, ani nie może być w stanie likwidacji.
Wnioski przyjmujemy od 14 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Żadne dodatkowe dokumenty nie są potrzebne. Złożenie wniosku jest bezpłatne.
Wniosek FWK powódź
Wniosek osoba fizyczna
Wniosek przedsiębiorca
Wsparcie dla klientów, którzy zostali poszkodowani przez powódź, podlega pewnym ograniczeniom. Kredytobiorca nie może z niego skorzystać, jeśli w danym miesiącu korzysta już z ustawowych wakacji kredytowych. Ponadto, jeżeli klient, któremu bank odroczył spłatę kredytu, złoży wniosek o udzielenie wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK), okres odroczenia zostanie zakończony, niezależnie od pierwotnie ustalonego terminu.