W okresie promocji z okazji Black Friday, Cyber Monday oraz w sezonie świątecznych zakupów, cyberprzestępcy tworzą fałszywe sklepy. Kusząc atrakcyjnymi ofertami chcą wyłudzić środki lub uzyskać dane do bankowości, by następnie dokonać kradzieży środków finansowych z Twojego rachunku.
Oprócz tworzenia fałszywych sklepów, wielu oszustów poluje na swoje ofiary na popularnych portalach sprzedażowych.
- Nie ulegaj gorączce zakupów i przed podjęciem decyzji sprawdź:
- czy sklep internetowy jest autentyczny – zweryfikuj pełny adres strony widoczny w pasku przeglądarki. Porównaj z prawdziwym adresem strony. Jest to szczególnie ważne, jeśli na stronę zostałeś przekierowany np. z wiadomości e-mail bądź reklam w mediach społecznościowych. Jeśli wyszukujesz sklep w wyszukiwarce, pamiętaj, że przestępcy również pozycjonują swoje fałszywe strony, w ten sposób także możesz trafić na fikcyjny sklep podszywający się pod znaną markę;
- czy na stronie jest telefon do sklepu oraz inne wiarygodne dane kontaktowe;
- czy nie ma skrajnych opinii na temat sklepu lub czy opinie nie budzą wątpliwości ( np. podobna treść, wiele opinii, ale większość dodana w zbliżonym czasie);
- zastanów się, czy tak atrakcyjna cena może być wiarygodna.
- Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem sprzedażowym (np. WhatsApp, Messenger, sms, e-mail).
- Zachowaj ostrożność, jeśli sprzedający wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
PAMIĘTAJ:
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej oraz nie podawaj danych karty korzystając z podesłanych linków;
- Dokładnie czytaj wiadomości z kodami autoryzacyjnymi. Nie potwierdzaj w aplikacji mobilnej oraz nie podawaj nigdzie kodów autoryzacyjnych dla transakcji, których nie zleciłeś;
- Nie podawaj kodów BLIK przez telefon lub w komunikatorze;
- Nie wysyłaj nikomu skanu lub zdjęć swojej karty płatniczej.
Bądź czujny! A jeśli podałeś jakiekolwiek dane poufne skontaktuj się z Infolinią Banku, aby zastrzec kartę lub zablokować dostęp do bankowości internetowej.